Strejkende kabinepersonale siger nej til Cimber-fidus: ”Vi går ikke i arbejde før vi har en overenskomst”

Kabinepersonalet i SAS fører en principiel og vigtig kamp for at fastholde overenskomst og rettigheder ved en fidus-virksomhedsoverdragelse, hvor arbejdsgiveren overflytter de ansatte til et nyt selskab, SAS selv ejer, for at forringe forholdene.

Opdateret mandag den 2. marts :

De strejkende har på baggrund af SAS-ledelsens trusler besluttet at gå i arbejde kl. 12. Men konflikten stopper ikke her, udtaler talsmand Jakob Esposito til DR

 


Kabinepersonale til demonstration mod Ryanair den 25. februar. Foto CAU

Lørdag den 28. februar forsøgte SAS ved hjælp af politi og sikkerhedsfolk at forhindre det strejkende kabinepersonalet i at kontakte de kolleger, der mødte ind på arbejde senere. I dag søndag er sagens hasteindgivet til Arbejdsretten, som SAS satser på vil beordre de strejkende i arbejde og idømme dem en høj bod.

Kabinepersonalet fortsætter stejken på trods af, at deres egen fagforening og FTF, har underskrevet en aftale om at arbejdet skulle genoptages lørdag som en forudsætning for at der kunne forhandles videre. Det nægtede de strejkende.

Nej til Cimber-fidus!

Vi kommer ikke til at genoptage arbejdet uden en overenskomst i Cimber. Vi vil ikke finde os i, at SAS laver den her Cimber-finte”, videregav næstformanden i CAU, Jean Pierre Schomburg de strejkendes synspunkt.

Striden går på, at SAS vil have de ansatte til at betale selskabets krise ved at overgå til en discount-overensskomst. De har indkøbt lavprisselskabet Cimber og forsøger at lave den såkaldte Cimber-fidus, hvor overenskomsten med et snuptaget kan forringes, ved at lade arbejderne overgå til det ny selskab.

I følge SAS’s spareplan skal der skæres ned med 1,6 milliarder kroner frem mod 2017.

147 medlemmer af fagforeningen CAU skal overflyttes fra 1. marts. De overflyttes formelt på samme overenskomst som hidtil, men kun for en kortere periode. Det er ikke kun den del af de ansatte, der er udset til at blive overflyttet der strejker, og stadigt flere tilslutter sig strejken.

SAS kræver at ‘den danske model’ og dens fredspligt overholdes. Når organisationerne har indgået en aftale, skal arbejderne overholde den – uanset at de indgåede aftaler om løn og arbejdsbetingelser brydes af arbejdsgiveren og udsættes for grove forringelser.

Kommunikationschefen i SAS udtalte:

Der er ingen tvivl om, at når man forhandler, så skal der være rene linjer. Så skal der ikke være medarbejdere, der nedlægger arbejdet ulovligt. Så omgår man den danske model”.

I virkelighedens verden er det jo SAS der bryder overenskomsten ved at opsige den hen over hovedet på de ansatte.

På samme tid forbereder piloterne i Norwegian også en principiel strejke mod stærkt forringede arbejdsforhold, ligesom der køres endnu en principiel sag med krav om overenskomst i Ryanair.

Fra onsdag strejker alle 650 piloter i flyselskabet Norwegian, hvor overenskomstforhandlingerne er brudt sammen.

SAS’s argument for at gennemføre Cimberfidusen er presset fra de konkurrerende lavprisselskaber. SAS logik er, at de selv vil forringe arbejdsbetingelser til samme lave niveau. Det vil måske redde SAS, men de ansatte betaler.

Både arbejdsgivere og politikere kører frem med en ‘nødvendighedens politik’. Efter deres mening skal den almindelige befolkning holde både ‘Danmark’ kørende og de danske virksomheder i live ved at betale krisen med lavere løn og afskaffelse af det ’sociale sikkerhedsnet’.

Kabinepersonale fører en principiel og vigtig kamp ved at sige stop og tage effektive kampskridt i brug på trods af både fredspligt og trusler.

Opdateret 1. marts 2015

Strejken fortsatte søndag den 1. marts 2015 trods aftale mellem organisationerne om at gå i arbejde som en betingelse for at gå videre med forhandlingerne. SAS har suspenderet 20 af de mest aktive og har fået hasteindkaldt til møde i Arbejdsretten.

Arbejdsretten påbød på deres møde søndag de strejkende at vende tilbage til arbejdet. Det har de ikke gjort. Herefter har SAS meddelt, at de kabinefolk der stadig strejker kl. 12 mandag, vil blive fyret!

Omkring 1400 kabineansatte er nu i strejke – langt flere end de 147 der skal overflyttes til Cimber.

Se

Strejkende SAS-ansatte: Derfor vil vi IKKE genoptage arbejdet
TV2


Opdateret 2. marts 2015


De strejkende har på baggrund af SAS-ledelsens trusler besluttet at gå i arbejde kl. 12.

Men konflikten stopper ikke her, udtaler talsmand Jakob Esposito til DR

Se

Talsmand for strejkende SAS-medarbejdere: Det stopper ikke her

Se også facebooksiden

Stop CimberFidusen

Se også

Fuld støtte til SAS-personalet inden de kollektive overenskomster flyver ad helvede til
Af Martin Thiemke, KPnetBlogs, 1. marts 2015

Demonstration mod Ryanair: For overenskomst, blokade og sympatikonflikt
Netavisen 27. februar 2015

Ryanair: Rå markedskapitalisme?
Af 3F Ungdom, Netavisen 11. februar 2015

 

Netavisen 1. marts 2015