Den beskidte lockout

 

 

 

 

Af Lisbet Bonde

Kommunistisk Politik
1. maj avisen

 

Den langvarige lockout mod lærerne har ramt mange tusinder mennesker hårdt.

Alle de unge, der skal til afgangsprøve i 9. klasse; sosu- og tandplejeelever hvis eksamen nu er passé og som må vinke farvel til aftalt job og vente et halvt år mere; arbejdere på AMU-centrene som tilsvarende ryger tilbage i arbejdsløshed fordi deres svejsekursus eller andet er røget. ADHD-børnene og de autistiske børn for hvem det er særligt hårdt at undvære struktur og hverdag. Unge lærere som er eneforsørgere. Og mange, mange andre.

Hvad ville KL og regeringen med denne kyniske kamp, der blev afsluttet med et overgreb, som dikterede lærerne arbejdsgivernes krav?!

De vil bane vejen for et nyt, totalt ureguleret arbejdsmarked, og samtidig få banket fagforeningernes indflydelse i bund, så statens ”moderniserings-”togt, planlagt for  de kommende år,  ikke får organiseret modspil.

Dertil vil de pine mere undervisning ud af lærerne, så de næsten gratis kan indføre længere skoledage – og få nedlagt nogen af fritidshjemmene.
Ikke én eneste lærer tror mere på, at det er ønsker om en fantastisk folkeskole, der driver politikerne.

Derimod står det mere og mere klart, at politikerne vil en uddannelse for erhvervslivet. VKs skolereformer gik i samme retning – og der er bred enighed mellem ’blokkene’ om bå¨de lockout og skolereform.

 Nu kommer snart den næste ændring af skolens formålsparagraf, så er det slut med dannelse for livet. Erhvervslivet – ikke det enkelte barn – er i fokus.
Netop derfor hører vi så meget om kinesisk skole i disse år. I Kina er elevens selvstændighed, barndom og familieliv slagtet til fordel for erhvervsproduktionen.

MEN_ Lockouten gik slet, slet ikke så glat og lydefrit, som regering og KL havde ventet. Det er en af lærernes store triumfer, som vi kan varme os over, når vi sidder tilbage på skolerne i en langt hårdere arbejdshverdag. (Med en gæld, der skal afdrages de næste 4 år.)

Hver eneste dag blev KL knockoutet af lærerne.

Vi fik demonstreret i praksis på gaderne og på nettet,  at danske lærere så langt fra er uduelige, dovne, uspændende, inaktive!

Vi fik totalt afmonteret deres kile ind mellem Lærerforeningen og lærerne. De har sat sig meget, meget lidt ind i tingene, at de kunne tro,  det var muligt at lave splittelse der.

Lærernes sammenhold og styrke har været så stor, at vi endog kunne vinde sympati og opbakning – trods KLs og skiftende regeringers mangeårige indsats på at fremmane ringeagt for lærerne.


Lisbet Bonde er lockoutet folkeskolelærer i Ballerup og medlem af APK.


Se video fra KPnetTV med interview med Lisbet Bonde under den store demonstration 15. april 2013

Klik på billedet eller klik her


Se også Lisbet Bondes lockoutlog på kpnet.dk fra dag 1 til slut

Lockout log 1: Den fælles vrede og den fælles vilje er lige nu bomstærk

Lockout log 2: Hele denne konflikt er en KÆMPE skandale

Lockout log 3: Sikke en dag, wauw! 31 km lærerkæde !

Lockout log 4: Det er en principiel kamp om arbejdstagernes rettigheder – og det er en kamp om vores børns skole

Lockout log 5: Vi er utroligt påvirkede af lockouten nu.
Men ikke på den måde, som KL tror, vi kan ikke tvinges på knæ, som Fabrin så smukt har formuleret det.

Lockout log 6: Nej Fabrin, vi kommer ikke på vores grædende knæ, se vores knæ er stærke og de smiler!!

Lockout log 7: Har lærerne fortrudt – NEJ, NEJ, NEJ


Netavisen 29. april 2013