Slutlockout Log (7)Har lærerne fortrudt – NEJ, NEJ, NEJ

Af en lockoutet og regeringsovergrebet lærer

Vær med til at sprede denne log på facebook og de sociale medier!


Christiansborg: Protest mod regeringsovergrebet


Lørdag den 27. april

Vi tabte kampen om vores arbejdsvilkår og vi tabte 1. slag om Folkeskolen og elevernes undervisning og skoleliv.

Men vi står så styrket med et helt vildt sammenhold til at tage de næste slag mod indførelse af Heldagsskole og i de daglige forsvar for hver enkelt lærers vilkår.
Vores arbejdsgivere vil møde en mur, når de skal til at udmønte alle forringelserne.

På TV og i aviserne galper kommentatorerne op: ” Bondo spillede højt spil – og tabte.” ”Kunne du ikke have givet dig i forhandlingerne, så dine medlemmer ikke kom til at stå med den store gæld.” osv. osv. De råber i samme kor som KL, det er DLFs, det er Bondos egen skyld.

Der findes næppe en lærer, som ikke skærer tænder i arrigskab, over at høre disse påstande.

Vi ville aldrig have fundet os i, hvis fagforeningen blot havde lavet en gymnasieforening-manøvre. Vi var fuldstændig bevidste om, at der blev forhandlet med en revolver for panden, at udfaldet var givet på forhånd. Men at lægge sig fladt ned, uden at have gjort det sidste forsøg for at afværge katastrofen, nej. INGEN lærere ønskede at give op på forhånd.

Så nej, lærerne fortryder ikke.

Min arrigskab over mediepåstandene går på, at det igen og igen fremstilles som om, der var et eller andet at forhandle om. Lærerne skulle bare have gået med på at afgive aftaleretten og sige ja til skolelederens fulde ledelsesret. Så – siger KL og alle logre-journalisterne – kunne der være påbegyndt en forhandling, om …. Om hvad!!!! Om ingenting. KL havde jo stillet et ultimatum: Skriv under på det her tomme stykke papir og afskriv alle jeres rettigheder eller der bliver konflikt.

Har der nogensinde i historien været en (højt betalt) forbundsformand, som har spillet højere spil end medlemmerne ville???
At Bondo har stået så stærkt og spillet så stærkt ud hele vejen igennem, hænger først og fremmest sammen med, at det var det lærerne krævede.

Når det så dels af KL og nu i fredags i Politiken bliver sagt: ”Det stod klart, at lærerne talte med to tunger. At lærernes reelle grund til modstanden mod KLs krav er, at man simpelthen ikke ønsker at blive ledet.” Ja, så er jeg oppe i det røde felt. Mage til løgn. Mage til kneb for at gøre vores faktiske krav ikke-eksisterende.

Heldigvis strømmer alle de forskellige grupper på Facebook, de faglige og de der er blevet oprettet under konflikten, fortsat over med sarkastiske, vrede, muntre og trods alt optimistiske kommentarer. Det er en fornøjelse og en opmuntring at læse.

Forsat god kamp for vores skole, vores elever og for vores arbejdsliv.

Lisbet Bonde, Egebjergskolen, Ballerup

Her bare et par klip fra nettet:

Fra en der ikke selv er lærer, Lykke Strømmen:

I tror måske at I har tabt kampen, men jeg tror at I har vundet befolkningens beundring for jeres kreativitet og sammenhold, jeres vedholdende og utrættelige kamp for arbejdsforhold, der kan muliggøre udviklingen af skolen. Folk har fået øjnene op for, at folkeskolens lærere brænder af engagement og faglig stolthed.Denne kamp har været guld værd for lærernes image.Til lykke!

Fra en lærer i Ebeltoft, Michael Pryds Øllgaard

Glæder mig til at forhandle tid med min leder, der ved endnu mindre om min undervisning end forældrene, der trods alt læser mine ugeplaner. Ingen af de ledere, jeg har haft, har nemlig haft tid til at se mig undervise i de ca. 16 år, jeg har undervist. Men det får de nok masser af tid til nu, hvor de skal i dialog med den enkelte lærer frem for DLF-kredsen. (Sarkasme).

Dette indgreb er en katastrofe. Før havde vi en professionsaftale, der forpligtede mig til at levere de timer, der skulle til, for at løse opgaven ordentligt. Nogen gange var det til fordel for arbejdsgiver, andre gange til min. Men DLF og kommunen var blevet enige om antallet af timer til de forskellige opgaver, så jeg behøvede ikke at tælle nøje op. Efter man nu har sat min DLF-kreds uden for indflydelse skal jeg selv til at forhandle mine timer hjem. Det betyder, at jeg fra at være opgavefokuseret, nu også skal tælle alle mine timer op, så jeg kan dokumentere, hvordan jeg har brugt mine timer, hvis jeg fx mener, at jeg har for mange opgaver i forhold til tidsrammen. Og det skal jeg gøre på årsbasis. Spild af tid – og sikke jeg føler, tilliden blomstrer mellem min skoleleder og mig. :-/

Også dejligt med de 250 kr. om måneden efter skat. Nå, nej de betales jo af mine ældre kolleger, som ikke længere har samme rettigheder til nedsat tid.
Vi er blevet fodret med vores egen hale. :-/

Glæder mig til at få anvist, hvor jeg skal sidde og forberede mig sammen med alle mine kolleger. Jeg får vel et kontor med hæve-sænkebord og en kontorstol og masser af hyldeplads til alle mine bøger, som pt. står derhjemme. NOT

Slut

Se de tidligere lockout logs:

Lockout log 1: Den fælles vrede og den fælles vilje er lige nu bomstærk

Lockout log 2: Hele denne konflikt er en KÆMPE skandale

Lockout log 3: Sikke en dag, wauw! 31 km lærerkæde !

Lockout log 4: Det er en principiel kamp om arbejdstagernes rettigheder – og det er en kamp om vores børns skole

Lockout log 5: Vi er utroligt påvirkede af lockouten nu.
Men ikke på den måde, som KL tror, vi kan ikke tvinges på knæ, som Fabrin så smukt har formuleret det.

Lockout log 6: Nej Fabrin, vi kommer ikke på vores grædende knæ, se vores knæ er stærke og de smiler!!

Netavisen 27. april 2013