Lockout Log (4)Det er en principiel kamp om arbejdstagernes rettigheder – og det er en kamp om vores børns skole

Vær med til at sprede denne log på facebook og de sociale medier!

Fredag morgen den 12. april

FANTASTISK DEMONSTRATION i går på Christiansborg. Ja, I var der jo selv  alle sammen!

Magtens Corydoridon Foto: KPnet

Se billederne, de siger mere end mange ord.

Slotspladsen og omkring – Demonstration: Lærerne er de første – hvem bliver de næste?
KPnetTV

Se video på facebook her

Mere på facebook her

Efter endnu en uges mangfoldige og talrige aktioner har alle nok opdaget at lærerne er kreative, musikalske, farveglade og super engagerede.

Man kan næppe længere mene, at det altid må være kedeligt at gå i skole !

Falske tal fyger fortsat gennem luften. Mediernes debat handler næsten mere om, hvem der klarer sig bedst i samme medier, end det handler om substansen.

Derfor ser vi flere reklamefolk, chefredaktører mv. blive udspurgt end vi ser: Lærere, skoleinspektører, forældre (bortset fra vedr. lockout-pasning) blive udspurgt.

Når TV2 endelig får fat på en inspektør, lykkes det dem at få fat i en af de værste af slagsen, en rigtig pinlig fætter, som viste eksempler på skemaer efter en gammel overenskomst. Som netop blev afløst for 2 år siden, nemlig af den 08- overenskomst, som arbejdsgiverne indtil for ½ år siden, var så glade for.

I øvrigt fremførtes det som beklageligt, at læreren, der havde tildelt mange timer til it-tilsyn, så ikke kunne undervise så mange timer. Hvad mon så inspektøren havde forestillet sig med it-tilsynet, som er en af livsnerverne i skolen i dag?

Hvad er substansen:

Det har jo med kæmpe tydelighed vist sig, at det er en principiel kamp om alle – hvertfald de offentligt ansatte – arbejdstageres rettigheder og arbejdsvilkår.

Og det er en kamp om vores børns skole.

Og så er det lærernes kamp for vores arbejdsvilkår. Her kan der være en del af de mange som støtter os – vi oplever en kæmpe opbakning også fra mange forældre – som måske synes det er lidt svært at solidarisere sig netop med lærerne.

Her lidt mere om, hvad kampen handler om for lærerne.

Allerede i dag er lærerne meget pressede. Som alle faggrupper er på arbejdsmarkedet i dag. Lærerarbejdet nu er LANGT fra, hvad det var bare for 20 år siden.

Man skal nok være lærer – eller gift med en (min mand, tømreren, er kæmpe solidarisk, ligesom jeg hører fra mange andres læreres ægtefæller)– for at have indsigt i, hvor meget forberedelse, hvor meget læsning, hvor meget papirarbejde, hvor mange møder der kræves.

Og hvor meget psykisk energi og overskud der er involveret, når man underviser, praktiserer god klasserumsledelse, inddragelse af alle, anerkendende pædagogik osv. osv.

Lærerne er intet mindre end skrækslagne ved tanken om, at staten vil øge vores lektioner med måske 4-5 lektioner. Som resultat af det dekret, de vil udstede måske i næste uge.

Fra politikeres og økonomers side kan det kun være ren kassetænkning.

For når de siger, vi skal have flere undervisningstimer, samme papirarbejde, forældrekontakt, møder, så skriger det til himlen, når KL og Antorini påstår, at det vil skabe mere varieret og kvalificeret undervisning.

Netop varieret undervisning og mere individuelle hensyn til hver enkelt elev, for at maximere hver enestes udbytte af undervisningen, er et påstået nøgleargument for arbejdsgivernes ide om den såkaldte helhedsskole.

For en tænkende borger, som folk er flest, må det være indlysende, at skal læreren have tænkt hele undervisningsforløbet igennem, planlagt så alle får udfordringer på deres niveau og opnår maksimal læring, kræver det tid. Simpelthen.

Jeg oplever det tit i min daglige færd på skolen, at jeg tænker: Hvor er hun engageret; hvor er det god undervisning; hvor har han godt greb om klassen; hvor foregår der meget spændende og hvor er eleverne dog aktive.

Alligevel har det under konflikten faktisk overrasket mig at opleve, HVOR meget lærere går op i deres job, hvor meget deres undervisning og deres elever betyder for dem. For det store, store flertal af lærerne.

Kort sagt, lærerne er SÅ meget bedre og flittigere end deres rygte!

Det andet store konfliktpunkt er, at KLs ide om et fuldstændig regelløst arbejde, vil være ødelæggende for den fælles arbejdsmoral og fælles indsats på en skole.

Teamsamarbejde og faglig sparring vil blive smadret. Hvordan kan jeg gå fuldt ind i den fælles tilrettelæggelse af spændende undervisningsforløb, lejrskole, temauge, når jeg får 5 timers forberedelse og de andre får 10!

Skal det nu være sådan, at lærerne skal prøve at mele hver sin egen kage hos inspektøren?

Lærerne har, mig bekendt som den eneste faggruppe, lige siden den famøse overenskomst i 1993, nægtet at tage imod resultatløn. Vi har holdt på solidariteten, på det vigtige i at bevare fællesskabet – for arbejdsmiljøets skyld og for at kunne arbejde for skolen i flok.

I mange kredse er man blevet påduttet et lille beløb til resultatløn, i vores kreds i Ballerup, bliver den lille del, der er dikteret, delt lige mellem alle.

Kampen handler også om at stække vores faglige klubber, vores fagforening. Det er Thatcher om igen. Og det kommer til at brede sig til de andre fagforeninger.

Lærerne er ikke arbejdere, men denne konflikt viser, at alle arbejdende har brug for et værn mod arbejdsgiverne. Og der er KUN brug for, at fagforeningerne bliver helt anderledes handlingsorienterede til fordel for medlemmerne.

At lærernes fagforening viser handlekraft skyldes medlemmernes aktivitet og handlekraft. Det kommer nedefra.

Jeg ser meget, meget pessimistisk på vores arbejdsvilkår og på udviklingen af folkeskolen.
Men meget optimistisk på at der er udviklet et mere positivt syn på lærerne.
Mod alle odds – beskidte annoncekampagner bl.a.

Man kan dog være i tvivl, og jeg oplever mange af mine kolleger, som midt i kampgejsten og aktiviteterne er meget påvirkede af den hån, vi er udsat for.

KLs nedgørende og fordømmende tone overfor lærerne påvirker rigtig dybt. Det skaber ikke kun vrede. Og mange oplever at de ikke kan komme til orde i private sammenhænge, når et par af gæsterne/vennerne udtaler sig med stor sikkerhed om lærernes arbejde og forkælelse.

Takket være Bertil Haarder, Fogh, KL og regeringen. TAK!!!

Lærerne forstår ikke, hvordan I kan tro, at vi nu kaster os engagerede ind i arbejdet med at ”skabe” den bedre skole. Og opfattelsen breder sig, at I er fuldstændig ligeglade med skolen. I kan sende jeres børn på en dyr privatskole, så hva fuc…

Nu skal vi afsted til skolen, vi har inviteret vores 1000 elever med forældre over. Bagefter har tjenestemændene forberedt frokost.

Her fra mailen, der løb ind i går fra aktionsgruppen

Planen for i morgen fredag ser sådan ud:

Elev/forældre-aktion v. nettosøen.

Vi mødes kl. 10.00 på parkeringspladsen ved hallen.

Her forbereder vi inden mødet med eleverne. Der bliver i dag indkøbt balloner og snor – i morgen når vi mødes, har alle ansvar for at få pustet 4 balloner op og sat snor i dem og få skrevet noget på ballonerne (ex. vi har savnet dig!, Fedt at du kom!, Egebjergskolens elever er skønne!… osv.) De lover regn i morgen så husk paraply, regntøj og gerne en pavilion, hvis du har en liggende.

Der er indkøbt 900 små slikposer, i morgen kl. 10.00 kan man få til sin klasse/klasser. Hvis man ønsker andet ud over det, må man selv købe/bage.
Vi går efterfølgende ned mod nettosøen, hvor musikken bliver gjort klar, og hvor man kan gøre klar til aktiviteter/dyst.

Klokken 11.50 bliver alle ballonerne klippet, og når man er færdig med at nyde synet af de mange balloner forsvinde, er det tid til afsked med børn og forældre – vi slutter kl. 12.00.

Herefter mødes aktionsgruppen og snakker sammen om næste uge. Har I ideer til næste uge så hiv fat i en af os i morgen.

Ja, vi er klar til en uge mere.

Men hvor er det træls at være gidsler for statens beskidte plan.

Lisbet, Egebjergskolen, Ballerup

Tidligere lockout logs:

Lockout log 1: Den fælles vrede og den fælles vilje er lige nu bomstærk

Lockout log 2: Hele denne konflikt er en KÆMPE skandale

Lockout log 3: Sikke en dag, wauw! 31 km lærerkæde !

Lockout 5: Vi er utroligt påvirkede af lockouten nu.
Men ikke på den måde, som KL tror, vi kan ikke tvinges på knæ, som Fabrin så smukt har formuleret det

Lockout 6: Nej Fabrin, vi kommer ikke på vores grædende knæ, se vores knæ er stærke og de smiler!!

Fortsættelse følger ….

Netavisen 12. april 2013