Støt de SAS-ansatte i kampen for arbejdspladser og mod social dumpning

Af Netmagsinet Revolusjon, Norge

Endnu flere lønnedskæringer er en nederlagslinje i kampen for arbejdspladserne

SAS-koncernen har i en årrække været i alvorlig krise, og presset imod de ansatte er konstant øget år for år. Arbejdere og funktionærer i SAS pålægges indirekte skylden for, at kreditorerne banker på døren, de er simpelthen ’for dyre’. Nu skal de påtvinges nye og dårligere kollektive aftaler. Det indebærer bl.a. pensionsforringelser og lønnedgang på op til 15 procent.

Dette er social dumping med godkendelsesstempel fra den norske regering, en af selskabets ejere.

Tusindvis af arbejdspladser er i fare, og mange SAS-ansatte oplever at de står med ryggen mod muren. Men lønnedskæringer er en nederlagslinje.

At gå med til forringelser af løn og arbejdsvilkår giver ingen garantier for noget som helst andet end, at ejerne kommer til at presse på for endnu dårligere løn og arbejdsvilkår ved næste korsvej.

Lønnen presset ned

SAS har omkring 15.000 ansatte i Skandinavien. I ti år er de ansatte i koncernen blevet tvunget til at godtage stadig dårligere vilkår i konkurrencens hellige navn. Både ledelsen, politikerne og medierne har gjort sit for at sætte norske, danske og svenske ansatte og deres fagforeninger op mod hinanden. På den anden side har koblet af SAS-direktører gennem tiderne haft både fede lønninger og gyldne pensions- og bonusaftaler.

Mandskabet på jorden har lønmæssigt stået stille i syv år. Asbjørn Wikestad fra Luftfartens funktionærforening anslår overfor e24.no, at der er sket en reallønsnedgang på 25 pct. siden 2004.

Det bekræfter chauffører på Fly busserne, som vi har talt med. ”Vi har haft lønstop i otte år”, siger en af dem. ”Takken for denne loyalitet er, at de nu har solgt os til Norgesbus”, konstaterer han bittert.

Selskabet har længe haft problemer i forhold til konkurrencen på flymarkedet, særlig efter, at Norwegian kom på banen med sine afskrællede tjenester og ansatte på dårligere løn og arbejdsvilkår.

Kabineansatte i Norwegian har ofte 60 timers arbejdsuger og var tæt på at gå i konflikt i oktober. For jordtjenestenen i luftfarten ligger lønningerne langt under en industriarbejderløn.

Hvis de SAS-ansatte går med til lønnedgang, vil det i næste omgang blive brugt imod de ansatte i Norwegian, så de også kan blive mere medgørlige. Og sådan vil den nedadgående spiral fortsætte lige indtil de ansatte i luftfarten står sammen og siger stop.

De skandinaviske regeringer har stadig store ejerandele i SAS. Historisk var flyselskabet et fælles løft fra Danmark, Sverige og Norge, der skulle understrege det nære samarbejde de tre lande imellem. De tre stater kontrollerer godt 50 pct. af aktierne – og har dermed den kontrollerende ejerandel.

Efter nyliberalismens indtog har både åbent borgerlige og socialdemokratiske regeringer ivret efter at sælge de statslige andele. For at få sat fart på processen har de vedtaget love og håndhævet konkurrenceregler fra EU som fratager staterne «konkurrenceforvridende» værktøjer der kunne være en støtte for SAS.

Giske forlanger lønnedgang

I den aktuelle akutte situation har regeringerne stillet benhårde vilkår for kreditter og garantier til selskabet. Modkravet er udsalg af selskabets værdier samt lønnedskæringer.

Ledelsen har solgt eller er i færd med at sælge guldfuglen Widerøe og andre tjenester. I spidsen for denne kyniske linje står den ’rødgrønne’ norske erhvervsminister Trond Giske, der dækker sig bag EØS aftalens bandlysning af alt, som minder om subsidier.

Den af partiet Højre styrede svenske regering har været langt villigere end den norske regering til at sikre SAS rimelige vilkår for fortsat drift.

Så meget for de rødgrønnes ’gode forhold til fagbevægelsen’ og den påståede iver efter at lægge tingene til rette for gode vilkår for arbejdstagerne!

Skulle SAS gå konkurs kan Norwegian og Bjørn Kjos pludselig være tæt på at have monopol i det skandinaviske luftrum. Det vil betyde langt dårligere flyvetilbud, specielt i Nordnorge; og langt dyrere billetter.

I mellemtiden kæmper de SAS-ansatte for deres arbejdspladser og imod lønnedgang. De fortjener solidaritet, ikke mindst fra alle arbejdere indenfor luftfarten. Ingen steder er presset større imod løn og arbejdsvilkår end indenfor luftfarten.

Vi kræver, at den norske stat tager ansvar og spytter det i kassen, som skal til for at SAS kan leve videre som en nøglevirksomhed i landets infrastruktur. Fuld støtte til de SAS-ansatte i kampen for løn og arbejdspladser! Sig nej til lønnedgang og social dumping!

Se originalartiklen her

Se også

Tilbagegang i EU takt
Netavisen 14. november 2012

Netavisen 15. november 2012