Åbent brev til det irske folk fra 11 danske organisationer

Opsang for irsk demokrati

Ole Krarup, Niels Hausgaard med flere bag banner foran irsk ambassade.

”Politikere bør respektere det irske folke og demokratiske princippet” lyder overskriften på et åbent brev til det irske folk i forbindelse med Irlands folkeafstemning om Lissabon-traktaten den 2. oktober.

Brevet er fra 11 danske organisationer og blev overrakt til den irske ambassadør i Danmark Joe Hayes torsdag eftermiddag den 24. september af entertaineren Niels Hausgaard, med tidl. MEP for Folkebevægelsen mod EU Ole Krarup, Finn Sørensen fra Fagbevægelsen mod Unionen, Ida Grubb fra ATTAC Danmark og Johanne Langdal Kristiansen fra Ungdom mod EU.

Efter overrækkelse gik delegation ned til de omkring 25 aktivister, der stod foran ambassaden med bannere, som opfordrede til respekt for det irske nej og til dansk folkeafstemning om Lissabon-traktaten. Her holdt Niels Hausgaard tale og sagde bl.a. at ”centralisme er en virus der gør dig og mig ligeglade, mens demokrati engagerer os.” ”If you give us a no to centralism, we will all sing a song for Ireland ”, lød Niels Hausgaards opfordring til irerne.

Ole Krarup kommenterede i sin tale de irske politikeres holdning om, at når vælgerne stemmer forkert, skal de have undtagelser som danskerne fik i 1992 og stemme om igen. Og Finn Sørensen fra Fagbevægelsen mod Unionen påpegede, at traktaten stadfæstede muligheden for, at man kan underbetale udenlandsk arbejdskraft.

Fra venstre: Ambassdør Joe Hayes med brevet og delegationen med Niels Hausgaard, Ole Krarup, Finn Sørensen, Ida Grubb og Johanne Langdal Kristiansen.

De 11 organisationer er: * ATTAC * Borgerinitiativet Ja til Europa – Nej til EU-forfatning * Fagbevægelsen mod Unionen * Folkebevægelsen mod EU * Nationernes Europa – EF-tilhængere imod mere union * Nødvendigt Forum * Radikalt EU-kritisk Netværk * Socialdemokratisk Netværk Europa * Tænketanken Ny Agenda * Udfordring Europa * Ungdom mod EU

Brevet (doc)
The Politicians should respect the Irish People and the Principles of Democracy

Netavisen 25. september 2009