NOAH: Ingen biler må blive billigere

Miljøorganisationens kommentar til regeringens udspil vedrørende bilbeskatning

Nørrebrogade før den midlertidige bilbegrænsningRegeringen tør ikke gribe fast om ondets rod nemlig at det er alt for billigt både at købe og bruge bil. Det er en elendig ide at gøre nogle biler billigere. Det giver en eksplosion i bilsalget. Man burde i stedet gøre de mest svinende biler langt dyrere. Biler er i forvejen blevet langt billigere at købe de seneste 20 år.

I trafikplanen tale der alene om omlægning af bilbeskatningen. Det giver ingen eller kun meget lille effekt. Det skal være markant dyrere at købe biler og bruge biler, før der kommer en ordentlig effekt i retning af at nedsætte trafikbelastningen. Samtidig skal den kollektive trafik i alle situationer være billigere end hvis man tog bilen

Kørselsafgifter i form af road-pricing er lidt af at fatamorgana. Der vil gå mange år, inden det kan indføres, og det vil koste et meget stort milliardbeløb at indføre systemet. Det er dog godt at regeringen tager hul på diskussionen.

Det vil være langt mere hurtigtvirkende og effektivt at indføre betalingssringe omkring vore store byer samt sætte benzinafgiften i vejret. Den er kun sat op med 42 øre på ca. 20 år.

De indtægter der måtte komme ind på betalingsringe (evt. kørselsafgifter på lang sigt) må ikke gå til at gøre biler billigere. Så er vi lige vidt. De bør gå til forbedring af den kollektive trafik, nedsættelse af de enormt høje billetpriser og evt. nedsættelse af indkomstskatten for de fattigste borgere.

Regeringens forslag vil betyde langt flere biler på gaden og langt flere familier vil have 2 eller 3 biler.

Når først biler er købt skal de nok også blive brugt. Selvom det bliver dyrere at bruge bilen skal der meget til for at sænke forbruget. Det skyldes, at Danmark er det land i Europa, der har de billigste benzinprisen sammenlignet med befolkningens indtægter. Tillige er benzinafgiften kun sat op med 42 øre siden 1989. Benzinprisen skulle i dag være på ca. 26 kr. pr. liter hvis benzinafgiften var opjusteret så benzinprisen fulgte prisen på den kollektive trafik siden 1980.

Alene siden 1990 har ændringer af bilbeskatningen betydet at alle biler er blevet 42.700 billigere. Det gælder for både store og små biler. (Det er sket ved at skalaknækket (det punkt hvor afgiften stiger fra 105 % til 180 %) er sat op fra 19.700 i 1989 til 74.000 nu).

Siden 1989 er benzinafgiften kun steget med 41 øre. Det har også gjort brug af biler billigere og billigere.

Netavisen 9. december 2008