Folkevognsfabrikkerne: Klassesamarbejde på højt plan

I G Mettal faner foan FolkevognsfabrikkerneI denne tid løber den tredje og stærkt medieomtalte skandaleretssag om ledelses- og tillidsmandskorruption på Folkevognsfabrikkerne i Tyskland af stabelen.

Det drejer sig om svindel, bestikkelse og korruption, som placerer den tidligere fællestillidsmand Klaus Volkert i en hovedrolle sammen med den tidligere personalechef Klaus-Joachim Gebauer.

Skandalesagerne tog fart i 2005. da personalechef, fællestillidsmand og andre tillidsfolk lagde i hvert fald nogle af kortene på bordet.  De var da konfronteret med en situation, hvor en anklager  havde fået indkaldt flere prostituerede om vidner. Blandt de der tilstod dette ulovlige ’fryns’ var et socialdemokratisk medlem af den tyske forbundsdag.

Fællestillidsmanden er nu anklaget for 48 tilfælde af opfordring til skyldnersvig og brud på den tyske tillidsmandslov, mens hans tidligere tætte samarbejdspartner,  personalechefen Gebauer, er anklaget for 40 tilfælde af skyldnersvig og bedrageri. Volkert er anklaget for at have snydt Volkswagen for 20,1 millioner kroner, mens personalechefen er anklaget for 9,4 millioner kr. i bedrageri.
De risikerer op til fem års fængsel.

Anklager om eksistensen af korruption og bestikkelse af tillidsfolk fra store virksomheders side kommer sikkert ikke bag på mange. Men omfanget og dens spektakulære karakter med firmabetalte sexrejser til ledelse og tillidsfolk for millioner af kroner har bragt sagen på forreste række i de tyske medier.

Placeringen af klassesamarbejdsvillige tillidsfolk i ”samarbejdsudvalg” – ikke mindst i storkoncerner – er et oplagt udklækningssted for udviklingen af grådighed og bestikkelse i et erhvervsliv, der er eksperter i at manøvrere i grænselandet mellem lovlig og ulovlig svindel.

Se også

Wörterbuch des Volkert-Prozesses

VW-Affäre: Anklage gegen Volkert und Gebauer erhoben

Volkswagen Scandal Deepens

Pamperi i fagbevægelsen: Reformismens uundgåelige følgesvend

Netavisen 1. februar 2008