Hæld fattige og sultne på tanken!

Kommunistisk Politik 19, 2007

I den sidste tid er både den amerikanske, den danske og andre reaktionære regeringer pludselig blevet stærkt miljøbevidste. Tilsyneladende i al fald. De taler om at gøre noget ved den globale opvarmning, som ikke længere er et fy-ord for noget, der ikke eksisterer.

Th. Bush og Lula samarbejder om bio-ethanol kartel

I stedet er de blevet ivrige tilhængere af benzin og brændsel, baseret på biomasse. Den brasilianske præsident Lula da Silva har været i Danmark og Skandinavien på et stort pr-tog – og er med til at give Bush og Fogh et grønt skær.

Der er god grund til at være skeptisk – for hele projektet er en fidus for monopolerne og har allerede fået store sociale omkostninger, som bare vil vokse. De fattige vil blive endnu fattigere, fordi fødevarepriser og oliepriser begge eksploderer. Det er allerede i gang.

Den ny benzin ’bio-ethanol’ er en falsk varebetegnelse. Navnet indikerer, at der her skulle være tale om et nyt brændstof, som er miljørigtigt og bæredygtigt og på mange måder svaret på de svindende olieresurser.  En korrekt betegnelse ville være fødevare-brændstof. Det siger noget om, hvad denne omstilling går ud på og antyder konsekvenserne heraf.

Overgangen til biobrændstof er blot lige startet og har igangsat en udvikling med omfattende sociale og miljømæssige konsekvenser over hele jordkloden, ikke mindst de allerfattigste og sultende.

Priserne på korn, majs, ris osv. når nye højder. Massiv omstilling til brugen af store dele af fødevarerne som brændstof vil reelt sige, at energi-kartellerne skovler kæmpeprofitter ind ved at hælde de fattige og sultende på tanken.

Økologisk lægger omstillingen til ethanol-benzindyrkning op til udpining af jorden og endnu mere rovdrift på skovområder. Endvidere fremfører utallige alternative eksperter, at ethanol-benzin slet ikke er CO2-besparende eller neutral, tværtimod.

Senest har et forskerhold, som inkluderer den britiske nobelprisvinder, kemiprofessoren Poul Crutzen konkluderet, at biobrændstof varmer kloden mere op end benzin og diesel. Der bliver nemlig dannet så meget af den kraftige drivhusgas lattergas på majs- og rapsmarkerne, at det mere end opvejer fordelene ved at hælde vedvarende brændstof på bilen.  Gødskningen af markerne frigiver dobbelt så meget lattergas som hidtil antaget.

Forskerne har på baggrund af deres resultater regnet ud, at hvis USA, som målet er, syvdobler deres majs-baserede ethanol-produktion pr 2022, vil udledningen af drivhusgasser fra transportsektoren stige seks procent!

Ifølge forskerne er det kun produktionen af bioethanol ud fra sukkerrør, som det sker i Sydamerika, der indebærer en fordel for miljøet. Her er udledningen af drivhusgasser mellem 50 og 90 procent af en benzinmotors.

USA’s, EUs og Danmarks lancering af bio-ethanol skal få alle til at fatte, at de nu er blevet mere miljøbevidste og ansvarlige over for den globale opvarmning. Desværre: USA og EU er profitbevidste og øjner muligheden for omfattende ekstraprofitter ved at super-beskatte den arbejdende befolknings daglige føde, med katastrofale konsekvenser for de fattige og sultende.
Vil fødevarepriserne fremover følge priserne på den olie, som stiger og stiger, er superprofitterne hjemme.

Bag overgangen til bio-ethanol, fødevare-brændstof, skjuler sig ”Big Cash”.

Læs også:

Bush administrationens biobrændsel-plan: Den skjulte dagsorden

Nobelprisvinder: Biobrændstof varmer kloden mere op end benzin og diesel

Netavisen 25. september 2007


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne

Ingen resultater