Søfolk behandles som retsløse gidsler

Kommunistisk Politik 17, 2007

I 83 dage var fem danske søfolk på coasteren Danica White taget som gidsler.  Den usædvanlig langvarige gidseltagning er først afsluttet efter at der er udbetalt en større løsesum til de somaliske gidseltagere. Under ledsagelse af en fransk korvet (tidligere kolonimagt i området) væk fra oprørerne blev Danica White ledsaget til Djibuti.

Søfolkenes fagforening 3F erklærer her efter søfolkenes frigivelse, via deres advokat Knud Foldschack, at der nu vil blive rejst en erstatningssag mod rederiet for den langvarige og alvorlige tilbageholdelse. Oplevelser under udførelse af deres arbejde, som ikke kan undgå at have givet søfolkene mén.

I de snart tre måneder, som gidseltagningen har varet, har det vist sig, at både Udenrigsministerium og rederiet J. Folmer & Co. netop ikke har tænkt på søfolkene som en værdi i sig selv. De har sammenkædet løsladelsen af besætningen med frigivelse af skibet og lasten” udtaler forhandlingssekretær i 3F’s transportgruppe Henrik Berlau i en kommentar til Danica Whites frigivelse.

Sømændenes Forbund mener også, at der er behov for at lovgivningen ændres, så søfolk sikres bedre i fremtidige kapringer.
– De søfarende er fuldstændig retsløse. Forsikringsmæssigt er situationen, at skibet er forsikret, lasten er forsikret, men der er ingen forsikring på besætningen, understreger Foldschack.
– Vi har nogle sølove i Danmark som mere hører til Chr. IV’s tid, hvor skibsrederen er enevældig, og hvor der rent faktisk ikke er nogen, der varetager besætningens interesser. Det er helt uacceptabelt, siger Knud Foldschack til DR

Skibsreder Jørgen Folmer, der ejer Danica White er et rederi med en blakket fortid og var ikke forsikret . Som skibsreder har han taget en kæmpechance med sin besætning ved at lade dem sejle ind i et område, hvor kapringer hører til den normale hverdag. Det var på ingen måde hemmeligt, at farvandene ud for Somalia var særdeles farligt område. Siden nytår er 15 skibe med mindst 100 sømænd blevet kapret af somaliske pirater.

Fakta:
Den 8. maj blev rederiet H. Folmer og Co – som danmarkshistoriens første – frataget retten til at drive sine 13 skibe efter de internationaler sikkerheds-og miljøcertifkiationer, bl.a. på grund af for mange arbejdsulykker om bord og var påbudt underlægges af et andet rederi i den umiddelbare fremtid.. 

Den 9. juni udtaler en 18-årig sømand, der afmønstrede i slutningen af april, at skibet sejlede med våben, mens han var påmønstret.

Ifølge Danmarks Rederiforening er danske skibe årligt involveret i 4 til 5 alvorlige episoder med piratoverfald og lignende. Men det er første gang i nyere tid, at situationen er endt med en så langvarig og alvorlig gidseltagning som med Danica White.

Netavisen 28. august 2007