’Frit valg’ – en liberal fidus

Socialforskningsinstituttets seneste rapport, Begreber om kvalitet i ældreplejen, beskriver, hvordan markedsmetoder og nedskæringer i praksis virker fuldstændig anderledes end beskrevet i de politiske salgstaler.

Med ’frit valg’ er det den ældre selv, der skal tage ansvar for sit valg. Plejemedarbejderen og visitatoren er forbundet af et bureaukratisk system, hvor den ældre selv skal kontakte den kommunale visitator, hvis der er behov for mere hjælp. Og først så kan der tildeles mere tid.

Den vanskelige kommunikation betyder i praksis, at plejemedarbejderen må justere efter det reelle behov og tage minutterne fra andre, uden der er direkte mulighed for at gøre indsigelse.

Kommunikationen mellem visitator og plejepersonale forventes at være skriftlig, via den lokale leder.

Visitator anerkender ikke tilbagemeldingen, medmindre den er formidlet på den rette måde, dvs. dokumenteret og fremadrettet i forhold til, hvad indsatsen skal være.

De fleste ældre efterspørger i virkeligheden det modsatte af det, de har fået med ’frit valg’, nemlig faste hjælpere.

Netavisen 23. maj 2007