Timeløn: En Big Mac

Dansk fagbevægelse har over en bred kam budt arbejdskraft fra andre lande – herunder de senest optagne EU-lande – velkommen, så længe de arbejder på danske overenskomster. Der er i den forbindelse vedtaget en særlig ”østaftale”, der angivelig har til hensigt i en overgangsperiode at skulle beskytte danske overenskomster imod løntrykkeri.

Dagens tilbud: En burger
– lige til at blive fed af

Aftalen fungerer mildest talt ikke tilfredsstillende, idet der foregår masser af overenskomstbrud – lovlige som ulovlige. Det seneste eksempel, der har set dagens lys, er en vognmand, Kim Johansen fra Greve, der benytter estiske chauffører til en timeløn, som svarer til en Big Mac.

Vognmanden har etableret et datterselskab, ADDO, der ansætter de estiske chauffører, som under store lønforskelle arbejder ”røven ud af bukserne”:
– Jeg havde ofte en arbejdsdag på 13 timer, som jeg fik 375 kr. i løn for, erklærer Aivar Sormus til fagbladet 3F .

Blot 42 estere har fået tilladelse til at arbejde inden for transportområdet i Danmark siden maj 2004, viser en opgørelse fra Arbejdsmarkedsstyrelsen. Fra maj 2004 til og med oktober 2005 har i alt 578 personer fra de nye østeuropæiske EU-lande opnået en arbejdstilladelse inden for transport i Danmark. Mere end halvdelen kommer fra Polen, mens 20 procent stammer fra Litauen, oplyser 3F .

Netavisen 20. januar 2006