Arla: Strejke mod krav om drastisk lønnedgang

Sidste uge nedlagde flere hundrede Arla-ansatte arbejdet i to dage i protest mod ledelsens planer om outsourcing af 845 chaufførers arbejde, hvilket for den enkelte kan betyde op til 75.000 kr. i lønnedgang om året.

Der har igennem lang tid været ført forhandlinger på baggrund af Arlas krav; men de brød sammen den 11. oktober, da forbundsrepræsentanter fra SiD, KAD, DMF og NNF ikke kunne nå til enighed med Mejeribrugets Arbejdsgiverforening (MA).

Den markante strejke, der i første omgang ramte Sjælland hårdest, fik til resultat, at der blev berammet et nyt forhandlingsmøde den 10. november. Forhandlerne for de ansatte tager imidlertid ikke udgangspunkt i at kræve outsourcingen af bordet, men ønsker i stedet at diskutere nedskæringernes størrelse.

MA hævder, at besparelserne vil beløbe sig til 39 mio. kr., hvilket NNF’s forbundssekretær, Poul Erik Faarkrog, er uenig i:
– Det er rigtigt, at der er en forskel på 39 mio. kr., men det er ikke en reel fortjeneste. De kommende vognmænd, der overtager driften, skal jo også tjene på det, konstaterer han.

Forhandlerne for de ansatte har tidligere afvist at sætte sig til forhandlingsbordet, da de mente, at Arlas og MA’s udspil var at sammenligne med en pistol for panden:
– Vores udgangspunkt for nye forhandlinger er, at vi skal snakke fornuftigt sammen, fordomsfrit og uden betingelser. Arla-koncernen kræver en meget stor lønnedgang for chaufførerne få måneder før overenskomstforhandlingerne, og det kan der overhovedet ikke blive tale om som udgangspunkt for at mødes igen, udtaler Søren Andersen, forretningsfører for Transport- og servicegruppen i SiD.

SiD har dog sendt et brev til direktion og andelshavere i Arla, hvori de tilkendegiver, at SiD har vilje til at finde besparelser, blot det ikke sker på de præmisser, som Arla har opstillet.

Den svenske monopolkoncern har siden overtagelsen af det danske marked gjort sig grundigt upopulær på flere leder. Tidligere har de selv skabt en forbrugerboykot ved at bekrige mindre, uafhængige mejerier, og nu vender angrebet mod 845 chaufførers løn- og arbejdsforhold.

Også andre monopolvirksomheder varsler angreb på danske arbejderes løn – med direkte krav om lønnedgang – ‘af hensyn til den globale konkurrenceevne’.

Netavisen 2. november 2004


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne