Mærsk ramt af strejke i USA

Mærsk undertrykker og nægter at anerkende fundamentale rettigheder for transportarbejdere, som nu har besluttet at tage strejkevåbenet i brug i havnene Miami og San Francisco

Mærsks terminaler i San Francisco og Miami er ramt af strejkende chauffører. Koncernen begår systematiske brud på faglige rettigheder, som eksempelvis når den nægter at forhandle løn med chaufførerne eller nægter dem forsamlings- og organisationsret.

Chaufførerne, som formelt er selvstændige, startede konflikten i starten af sidste måned i Miami, og den blev senere udvidet til San Francisco. Der har tillige været optræk til uro i Los Angeles. Koncernen forsøger at omdirigere containere til andre havne, hvilket i sig selv er en bekostelig affære. Mærsk vil ikke oplyse, hvilke økonomiske konsekvenser strejken har, men frygter, at konflikten vil brede sig til andre havne, hvilket vurderes til at kunne være en tikkende bombe under den normalt så velsmurte logistikmaskine.

Ron Carver fra transportarbejderforbundet Teamsters’ havnegruppe betegner i klare vendinger, hvor kynisk den danske koncern fører sig frem også på det amerikanske kontinent:
– Mærsk er den mest aggressive koncern, vi kender, når det gælder forholdet til fagforeninger. Der er en lang række eksempler på chauffører, der har mistet deres job for Mærsk, fordi de har deltaget i fagligt arbejde.

Forbundet planlægger en høring i Miami for at sætte fokus på Mærsks rolle i sommerens konflikt.
Lance Compa, der er ekspert i menneskerettigheder og seniorlektor på Cornell Universitet, anklager også selskabet for mangel på respekt for faglige rettigheder:
– Nogle af Mærsks amerikanske afdelinger demonstrerer et systematisk mønster af repressalier over for selvstændige chauffører, der ønsker at bruge deres forsamlingsret, ret til at organisere sig og deres ytringsfrihed, konkluderer Lance Compa.

Mærsk selv henviser til, at den såkaldte antitrustlov, der oprindeligt er vedtaget for at forhindre store koncerner i at aftale priser, også gælder for chaufførerne. Det anfægtes af Lance Compa:
– Mærsk gemmer sig bag juridiske detaljer for at fralægge sig ansvaret for at anerkende arbejdernes rettigheder. Mærsk og andre rederier er de reelle magtcentre i havnene. De kunne øjeblikkeligt genetablere et forhandlingsforhold til chaufførerne. Intet i loven forhindrer Mærsk i at forhandle med den enhed, der har chaufføren ansat. Det, der mangler, er vilje og forpligtelse til at respektere arbejdernes rettigheder, udtaler Lance Compa til Fagbladet.

I 80’erne var chaufførerne ansat og organiseret i almindelige faglige organisationer, men arbejdsgiverne splittede fagforeningerne, hvorfor chaufførerne overgik til “selvstændige”. Truckerne har i dag ry for selv at ville det “frie liv på landevejen”, hvilket er en skrøne. Truckerne har indbyrdes en hård konkurrence, og havnenes forøgede ventetid med at levere containerne reducerer antallet af ture, hvorfor indkomsten er reduceret væsentligt. Det er disse problemer, som chaufførerne kræver forhandlinger om.

Netavisen 9. august 2004


Dette er en artikel fra KPnet. Se flere artikler og følg med på
KPNET.DK – NYHEDER HVOR DER KÆMPES – eller på FACEBOOK
Udgives af APK – Arbejderpartiet Kommunisterne