McKinney Møller abdicerer: ‘En af verdens værste multionationale’

Det var ikke just en bombe, der sprang, da den 90-årige Mærsk McKinney Møller tirsdag meddelte, at han pr. 15. december fratræder som bestyrelsesformand for Maersk-Møller-koncernen. Han afløses på posten som Danmarks tungeste erhvervsmand af Michael Pram Rasmussen, adm. direktør i TopDanmark.

I dansk presse er firmaet og Maersk McKinney altid blevet omtalt med den dybe respekt, som gigantisk rigdom vækker hos spytslikkere.
Andre steder er respekten knap så udtalt. Nogle kalder tilmed det krigsførende firma for ‘en afverdens værste multinationale

Det Internationale Transportforbund – ITF – har besluttet en række krav til Mærsk-koncernen, der opfattes som eet af de værste multinationale selskaber

– Vi har oplevet Mærsk som en ekstrem aggressiv arbejdsgiver, der går langt for at undgå, at deres ansatte er i fagforening, ikke kun i USA, men også i Latinamerika. Samtidig er Mærsk en væsentlig lobbyist med stor politisk indflydelse, fortæller Chuck Mack fra transportarbejderforbundet Teamsters i USA.

Udtalelsen faldt i forbindelse med afholdelsen af en international konference for transportarbejderforbund, hvor 45 fagforeningsledere fra fire kontinenter deltog. Konferencen fastslog, at Mærsk koncernen med dets mere end 60.000 ansatte i flere end 100 lande er et vigtigt selskab at forholde sig til.

Det danske selskab fører en meget forskellig personalepolitik fra land til land; men det er karakteristisk, at selskabet forsøger at gå lige stregen i det enkelte land:
– Det danske selskab viser gerne et billede af sig selv som en mønsterarbejdsgiver; men det er ikke altid korrekt. Indlæg fra deltagerne viste, at der er store forskelle i behandlingen af de ansatte. Forskellene er næppe tilfældige. Mærsk virker som et selskab, der grundigt sætter sig ind i, hvor langt de kan gå i det enkelte land, oplyser Stuart Howard fra ITF, det internationale transportarbejderforbund.

Fagforeningerne blev enige om at rejse en række krav til koncernen, hvori det vigtigste er, at Mærsk ikke modarbejder faglig organisering, som selskabet ellers praktiserer hyppigt. ITF vil også stramme op på deres samarbejde mellem fagforeninger, der har medlemmer, som arbejder for Mærsk, hvilket blandt andet omfatter lastbilchauffører, havnearbejdere, søfolk og lufthavnsarbejdere.

Det er første gang, at ITF arbejder målrettet over for en global arbejdsgiver på tværs af brancher. ITF vil gerne i dialog med Mærsk:
– Vi vil gerne i samarbejde med Mærsk om disse spørgsmål, erklærer Stuart Howard, hvilket ikke imødekommes med nødvendigvis samme positive holdning fra koncernens side. I hvert fald har teknisk direktør, Ole Høgh, ikke ønsket at udtale sig til SiD om mulighederne for en dialog med ITF eller kritikken af faglige forhold.

Netavisen 18. november 2003