Kraftige prisstigninger på kollektiv trafik i vente

Regeringen vil afskaffe et billettilskud på 311 millioner kr. til den kollektive trafik. Konsekvenserne vil blive voldsomme prisstigninger på helt op imod 16 pct. på den kollektive trafik og en yderligere flugt fra den kollektive trafik til privatbilismen.

Det kan vel ikke undre nogen, at den danske kollektive trafik har en meget lille plads i bevidstheden hos den nye regering. Hvis man mod forventning skulle have troet andet, så beviser regeringen med sit seneste forslag om at fjerne et offentligt billettilskud til den kollektive trafik på 311 millioner kr., at brugerne af den kollektive trafik langt fra nyder regeringens bevågenhed. Modsat privatbilisterne, der har nyt godt af en lettelse af bilafgifterne på 265 millioner kroner.

I hovedstadsområdet forventes prisstigninger på over 10 pct. eller mere. Det vil betyde en yderligere flugt fra den kollektive trafik til privatbilismen. Brugere, der har mulighed for og råd til at køre i bil, vil stige af toget/bussen, mens de mange øvrige, som er tvunget til at bruge den kollektive trafik, må betale væsentligt mere for deres billet end i dag. Det vil resultere i en kraftig øgning af biltrafikken i hovedstadsområdet og i det centrale København (den indre by).
Det er dog ikke kun hovedstadsområdet, men også resten landet, som vil blive ramt af prisstigninger på den kollektive trafik.

Udover, at luftforureningen (ikke mindst i storbyområderne) vil sætte nye rekorder som følge af den øgede privatbilisme, vil især de svageste grupper, som er er afhængige af den kollektive trafik, blive ramt hårdt økonomisk. Forslaget er blevet afvist af oppositionen, der vil sikre bus- og togpriserne på det nuværende niveau, mens regeringens støtteparti, Dansk Folkeparti, vakler og kalder forslaget for betænkeligt.
Så om regeringens seneste angreb på den kollektive trafik vedtages fuldt ud eller måske i modereret udgave, er endnu ikke helt sikkert.

Netavisen 3. september 2002