Erhvervslivets ønske om Femern-bro opfyldes

Den danske regering har givet grønt lys for EU-monopolers længe nærede ønske om oprettelse af en fast forbindelse fra Danmark, Rødby, til Nordtyskland, Puttgarden. Monopolkapitalens projekt Projekt Femern-broen ventes endelig godkendt næste efterår.

At storkapitalens interesser ligger den danske regering meget stærkt på sinde er ingen hemmelighed. Det gælder også på det trafikpolitiske område. En række EU-monopoler har i årevis presset på for at få en fast forbindelse mellem Tyskland og Danmark, så de trafikale forbindelser mellem de svenske monopoler og monopolerne i Tyskland, Holland og Italien kunne udbygges og transporttiden sættes kraftig ned.

Den nye Femern-forbindelse vil koste godt 30 milliarder kroner (plus fordyrelser undervejs), og det vil ifølge beregninger tage op til 9 år at anlægge Femern-broen. Åbningen af den nye forbindelse vil ske omring år 2012. Men: det er som politiker godt at have visioner, mener trafikminister Flemming Hansen. Broen vil åbne en hurtigere transportkorridor mellem Skandinavien og det centrale Europa (læs: mellem de svenske og centraleuropæiske monopoler).

Den nye bro, forlyder det naturligvis, blive til umådelig gavn for Danmark (den danske befolkning). Trafikken over Fyn vil blive aflastet. Men det hed sig også i sin tid, at Storebæltsbroen ville have en stor betydning for Danmark og ikke mindst Fyn, men de påståede positive virkninger udeblev totalt. Fyn er sunket tilbage rent udviklingsmæssigt i forhold til resten af landet og er forvandlet til at være en fattigdoms- og arbejdsløshedsø, og der er absolut intet, der tyder på, at den udvikling skulle blive ændret med det nye bro-projekt.

Tværtimod. Fyn og Jylland vil i endnu højere grad end i dag blive udkanstområder indenfor EU. De eneste, som med garanti virkeligt vil tjene penge, styrtende med penge på den nye forbindelse, er de store europæiske monopoler. Prisen – den betales som sædvanlig af den almindelige befolkning.

Netavisen 27. august 2002