LOs ‘nye mediestrategi’

Den hensygnende socialdemokratiske mediekoncern, der med lukningen af Aktuelt mistede sit eneste dagblad, skal fra næste år kunne overleve uden tilskud, siger LO.
På et hovedbestyrelsesmøde i fredags besluttedes Los seneste ‘ny mediestrategi’, der går ud på, at de fire selskaber i Mediehuset i København fra næste år skal kunne klare sig uden det årlige driftstilskud på 40 mio. kr.

De fire tilbageværende selskaber er er nyhedsbureauet Net-Redaktionen, internet-virksomheden Net-medier, det gratis ungdomsblad Tjeck Magazine samt TV-produktionsselskabet Net-Produktion. De to sidstnævnte vil fremover i særlig grad have LOs bevågenhed. Tjeck Magazine har en læserkreds på over en kvart million. Net-Produktions dokumentarudsendelser går især til de landsdækkende TV-kanaler.

I stedet for det årlige driftstilskud til medievirksomhederne, som ligge på 100 mio. kr. om året, vil de fire selskaber få et stort engangsbeløb – og derefter skal de klare sig selv, eller slå porten i.

I store dele af fagbevægelsen er der betydelig harme over, at LO i de sidste 30 år har postet mere end en milliard kroner i den socialdemokratiske mediekoncern, som er gået fra den ene fiasko til den anden – fra lukkede dagblade til TV-stationer.
LOs formand Hans Jensen siger samtidig, at medlemmerne kan vente en kontingentnedsættelse efter næste kongres. Tilskuddet til A-pressen andrager 66 kr. om året for hvert medlem af LO.

Netavisen 22. april 2001